Trénink představivosti vyžaduje motivaci a odevzdání

17.03.2017 -
Znáte pořekadlo „To se lehce řekne, ale hůř udělá.“? Nemusí ale platit vždycky. Četné studie prokázaly, že pokud sportovci umí využít schopnost představit si sami sebe při výkonu určitého sportu, mohou si tyto stereotypy doslova zarýt do paměti.

Zní to dobře? Tak proč se na to nevrhnout hned a cestu za vytyčeným cílem nezačít dávkou duševních cvičení a nácviku představivosti?

Jistě jste se zamysleli nad tím, co potřebujete fyzicky zvládnout, abyste dosáhli vytyčeného cíle, přemýšleli jste ale někdy nad tím, co by vám mohlo pomoci po stránce duševní? Začlenení nácviku představivosti do vašeho běžného sportovního plánu vám může pomoci zvýšit výkon a třeba i dosáhnout toho, co jste vždy považovali za nemožné. Výzkum prokázal, že představivostní cvičení podporují zvýšení motivace, zlepšení sebedůvěry, zlepšení schopnosti soustředit se a mohou napomoci i při osvojování si nových technik a dovedností.

Možná obracíte oči v sloup a v duchu si říkáte, co je tahle věcička s představivostí za snůšku řečí. Budete tedy zřejmě překvapeni faktem, že většina elitních a profesionálních sportovců využívá jistou formu těchto cvičení a připisuje nemalou část úspěchu právě této dovednosti.

„Večer před dlouhou tréninkovou jízdou ležím v posteli a představuji si celou jízdu, jak chci aby se cítíly mé nohy, jakou polohu potřebuji abych co nejlépe kopec vyjela a sjela, jakou výživu budu na cestě potřebovat a v jakém rozmezí chci, aby se pohybovala má tepová frekvence. Začnu relaxací celého těla. Nejprve relaxuji nohy a postupně pokračuji směrem nahoru až k mé mysli. Pak si začnu vybavovat celou jízdu, každý detail. Obyčejně bývám tak zrelaxovaná, že na konci cvičení usínám. Ráno jsem připravena vyrazit.. svěží a s jasnou představou toho, jak tento den pojedu. 98 % z času jízdy se odvíjí přesně tak, jak jsem to noc před tím viděla “ vypráví Wendy Ingraham, profi triatletka.


Vytvořte si svůj vlastní scénář obrázků

Tady je malý návod, jak na to – představte si sami sebe při ideálním sportovním výkonu a vše si pečlivě zapište. Snažte se sami sebe vidět, slyšet a cítit při sportu, který provádíte. Buďte co možná nejpodrobnější. Zapiště každý detail, který vidíte, slyšíte a cítíte. Čím více smyslů zapojíte, tím účinnější váš obrazový zážitek bude.

Začněte tím, jak na závod přijíždíte, na průběh vaší běžné přípravy a na několik málo minut před závodem. Představte si sami sebe naprosto v pohodě, plného důvěry, síly a ve stavu plné kontroly nad vlastním tělem i myslí. Zařaďte také ujišťování jako „jsem připraven“ a klíčová slova jako „soustřeď se“ a „klid“, která vám pomohou během závodu.
Projděte si celý závod a soustřeďte se na každý důležitý moment prožitku. Ciťte sami sebe jak se pohybujete s lehkostí, s  úsilím, výdrží a přirozeností.

Také si můžete vytvořit scénář obrázků jednotlivých úseků závodu. Někteří triatlonisté si například cíleně vytváří obrazovou představu výměny duše na kole. Je to činnost, která nebývá často procvičována a tak se její nácvik formou představy může hodit.

Pomůže to zažít si všechny potřebné kroky a zbavit se předzávodního strachu z možného defektu během soutěže.
Až budete mít celý scénář zapsán, uložte si ho a ještě ho pečlivě projděte,dokud s ním nebudete naprosto spokojeni.
Poproste někoho nebo si sami konečnou verzi scénáře nahrajte. Abyste mohli sklidit ovoce své představivosti, poslouchejte nahrávku denně, pokud se vám to zdá příliš, 3-4 týdně by pro začátek mělo stačit. Vyberte si klidné místo a čas, kdy vás nikdo nebude rušit. Někteří sportovci dělají pravidelná cvičení každý večer před spaním nebo jako první věc, když se ráno vzbudí.

Najdětě si čas, který vám bude nejlépe vyhovovat a držte se ho

Ve chvíli, kdy budete připraveni začít s cvičením, bude třeba se dostat do relaxovaného a meditativního stavu. Nejprve si vyberte vhodné místo, které budete využívat ke cvičením a kde nebudete rušeni.

Nohy můžete mít zkříženě či ne, podle toho jak vám to vyhovuje. Nejdříve se zaměřte jen na dýchání. Zhluboka se nadechněte a vzduch nechte pomalu odcházet společně se zadrženým napětím. Položte si jednu nebo obě ruce na břicho, zavřete oči a relaxujte.(Pokud nevyužíváte obě ruce, nechte jednu volně ležet na straně). Několikrát za sebou se zhluboka nadechněte. Vdechujte po dobu dvou sekund, potom dech na dvě sekundy zadržte a na závěr dvě sekundy vydechujte. S každým nádechem si představte kruh procházející od vašeho břicha hrudníkem a ústy zpět do břicha. Pokračujte s hlubokým dýcháním a až se budete cítit maximálně relaxovaní a soustředění, začněte se cvičením.

Nácvik můžete také provádět těsně před klíčovým tréninkem nebo závodem. Jednoduše zavřete na pár minut oči, několikrát se zhluboka nadechněte a pokuste se o celkové uvolnění a začněte se cvičením. Takové cvičení vám pomůže navodit správný stav mysli a lépe se zkoncentrovat na nadcházející činnost.

Úspěch cvičení představivosti vyžaduje motivaci a odevzdání. Aby se vaše snaha zúročila, je potřeba provádět je pravidelně. Cvičení si plánujte stejně jako trénink a zanedlouho se s ním sžijete, jako by to bylo něco úplně přirozeného.

Hodnocení:
Přečteno 4689x
RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
29.3.17Mým cílem je start na juniorském ME, říká Alžběta Hrušková, vítězka Karvinského aquatlonu
27.3.17Letošní závody? Uvidíme, zdraví je přednější, říká po pádu Tereza Zimovjanová
23.3.17Challenge Šamorín pro všechny triatlonisty
22.3.17Plavání je skvělá zábava a regenerace, říká nadějná běžkyně Lily Bell
20.3.17Vše závisí na aktuální formě, říká Filip Ospalý ohledně dalších startů
17.3.17Trénink představivosti vyžaduje motivaci a odevzdání
16.3.17Vloni mě předběhla Caroline Steffen, letos jsem utekla já jí, říká Radka Kahlefeldt
15.3.17Zimní triatlon na Pradědu je jedinečný zážitek, říká Tomáš Jurkovič
13.3.17Nejdůležitější slovo měla rodina, říká Honza Wainer o svém návratu do závodů
6.3.17Těším se na další životní etapu, říká Jitka Rudolfová