Sportester rádce pomocník.

24.05.2005 -
Sporttester, neboli monitor tepové frekvence (anglická zkratka HRM), lze považovat za tachometr lidského organismu. S jeho pomocí lze zajistit, aby kvalitní trénink byl opravdu kvalitní a trénink aerobní či odpočinkový na dostatečně nízké intenzitě. Se sporttesterem dnes trénuje kdekdo, ale ne každému je jasné, jak s ním závodit tak, aby byl vodítkem a nejen záznamníkem intenzity zátěže.

Průkopníkem používání tohoto zařízení byl finský ironman Pauli Kiuru. Řada jeho kolegů spoléhání se na sporttester odmítala s tím, že je nutné řídit se pocity. Fakt je ten, že pocity mohou být pro vytrvalostní sportovce notně zavádějící, protože nejsou ani zdaleka objektivní. Vhodné použití testeru spolu s pocity poskytuje informace o zátěži, ale také o tom, zda nekonzumujete málo tekutin či sacharidů. Jaké jsou tedy zásady použití sporttesteru při soutěži?

V plavecké části je nutné dát na pocity, protože sledování tepů je jednak nepraktické a za druhé, jste-li trénovaní, není plavání (ani na dlouhé trati) tak dlouhé, abyste spotřebovali zásoby glykogenu. Chvíle tohoto zařízení přijde na kole a v běhu. Je nutné znát anaerobní práh (ANP) jak pro kolo, tak pro běh. Podle délky závodu je pak nutné podle těchto hodnot řídit tempo. Na sprintu je možné, a chcete-li něco zajet, pak i nutné držet tepovou frekvenci (TF) o 2 až 5 tepů za minutu výš než je váš anaerobní práh.

Pro špičkové triatlonisty platí téměř totéž i na krátkém (olympijském) triatlonu, ale pro hobbíky platí spíše pravidlo držet se na úrovni ANP, nad který se dostanete v kopci či v nástupu.

Při každém překročení anaerobního prahu se dostanete do kyslíkového dluhu, při kterém tělo produkuje laktát (obecný název pro zplodiny látkové přeměny, jejichž základem je kyselina mléčná)  rychleji, než stačí vstřebat, spaluje rychle nitrosvalový glykogen a za určitou dobu musí zpomalit pro náhradu dluhu a odstranění nashromážděného laktátu. Čím lepší je aerobní báze, tím rychleji toto odstranění proběhne. Jaká rada pro většinu z nás? Držte TF na úrovni ANP, případně mírně pod a svůj výkon stupňujte. Pokud za čárou padnete vyčerpáním, nevadí, jste v cíli.

Čím delší je závod, tím větší význam sporttester má, protože vám dává dobré signály o tom, co se ve vašem organismu děje. Na středním triatlonu může mít vyčerpání glykogenových zásob katastrofální následky. Budete-li se tedy držet většinu závodu pod ANP prahem, tyto zásoby šetříte. Uvědomte si, že na úrovni ANP a nad ní jsou základním zdrojem energie sacharidy (uhlohydráty) ve formě nitrosvalového glykogenu. Proto je nutné během delších závodů přijímat sacharidy v dostatečném množství jako alternativní zdroj energie, který se transformuje do podoby krevní glukózy. Pokud při středním triatlonu či železňáku máte pocit, že jedete stále se stejným úsilím (což vám může potvrzovat i computer či stopky), ale tepová frekvence klesá, je to evidentní důkaz nedostatku sacharidů. Tělo se začne stále více orientovat na metabolismus tuků, a proto musí zpomalit, protože k tomu je nutná přítomnost kyslíku. Řešení? Dodejte tělu sacharidy, třeba v podobě sportovního nápoje, tím TF opět vzroste. Pro závody kratší než střední triatlon byste měli být schopni držet tepovou frekvenci na kole a běhu na 90-92 procentech ANP, ale pozor, ANP pro každou z disciplín se liší. Ve většině případů je hodnota ANP vyšší při běhu, z důvodu zapojení většího objemu svalové hmoty.

U dlouhého triatlonu se snažte držet na kole a v běhu tepovou frekvenci na 85 procentech hodnoty ANP, tedy za předpokladu, že na to máte natrénováno. Jinak ještě pomaleji.

Sledování tepové frekvence pomocí sporttesteru je velice užitečné pro trénink všech vytrvalostních sportů a s pochopením fyziologie může být dobrým pomocníkem při závodu.

Hodnocení:
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Zjištování sportovní výkonnosti
Přečteno 3025x

Komentáře

RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
3.8.20ČESKÉ TITULY V DLOUHÉM TRIATLONU ZÍSKALI REKORDNÍ ŘENČ A KŘIVÁNKOVÁ
1.8.20XTERRA ČESKÝ POHÁR ZAVEDE TRIATLONISTY DO MOSTU
29.7.20Švýcarský Gigathlon bude letos jen v Česku. V Mělníce a okolí
27.7.20Grebík ovládl potřetí Valachy Man, Wohl prodlužuje vítěznou sérii v Pardubicích.
23.7.20Nová výzva pro hobby sportovce i vrchol sezony pro triatlonisty
22.7.20Jubilejní Valachy Man je už tento víkend, místa ve startovní listině ještě jsou
21.7.20Mým hnacím motorem je vystoupení z komfortní zóny, říká Jan Hrubý
20.7.20Triatlon Babice, Hulmen Triatlon nebo Welzlův kvadriatlon
13.7.20Je to pro mě neskutečný pocit zadostiučinění, říká Pavel Wohl
10.7.20Přes zimu jsem se věnoval sprintům a vyplatilo se, říká Jan Volár