Vysokohorský trénink ano

25.04.2006 -
Vysokohorský trénink je součástí četných odvětví sportu, obzvláště sportů vytrvalostních. Ve sportu to znamená trénink v prostředí o nadmořské výšce od 1500m n.m. do 4000m n.m.. Podnět k využívání vysokohorského tréninku daly Olympijské hry v Mexiko City 1968. U disciplín trvajících o délce 2min a více , byl zaznamenán pokles výkonnosti o 2,8%. Aby sportovci byli schopni podávat kvalitní výkony i v vyšších nadmořských výškách začali aplikovat preventivní vysokohorskou přípravu. Později se ukázalo, že vysokohorská příprava může do značné míry ovlivnit výkony ve vytrvalostních disciplínách.
Názory na účinnost vysokohorské přípravy se značně rozcházejí. Přispěli k tomu neúspěchy po aplikované vysokohorské přípravy. Příčinu je však třeba hledat v metodice nikoliv v neefektivitě vysokohorského tréninku.

Určitých minimálních fyziologických změn lze již vysledovat v výšce 750m n.m.. Dle Neumana je pro budoucí výkon nejvhodnější tréninková příprava v nadmořské výšce od 1700m n.m. do 3200m n.m. Špičkový atlet již cítí výšku od 1700m n.m. - 2000m n.m. jako minimální rušivý element. K vyrovnání hypoxie dochází zvýšením kyseliny mléčné o 1-2 mmol/l ve srovnání s normální nadmořskou výškou mořské hladiny. Proto je třeba přizpůsobit tréninkové zatížení novým podmínkám.

Sportovci, kteří měli za sebou několikaletý trénink o velikosti minimálně 20hodin týdně, byli připravováni ve vysokohorském prostředí a posléze testováni.

Závěr :
- efektivnost vysokohorské přípravy v rozvoji vytrvalosti lze vysledovat až po minimálně 3 týdnech
- opakované zatěžování ve vysokohorském prostředí má větší efekt v rozvoji vytrvalosti
- větší efekt vysokohorského tréninku v rozvoji vytrvalosti má příprava v letních měsících než
  v zimních
- tréninkové zatížení je třeba přizpůsobit nadmořské výšce, nelze aplikovat zatížení o stejné intenzitě a
  objemu
- čím lepší aerobní základ sportovec má tím lépe snáší a větší efekt má vysokohorská příprava
- efekt vysokohorské přípravy v maximální míře se prokáže až po 16 dnech ukončení přípravy nebo
  také ihned v prvních dvou dnech

Literatura:
Optimiertes ausdauertraining Neuman/Pfútzner/Berbalk 1999

Hodnocení:
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Zamyšlení nad pitným režimem
Přečteno 2177x

Komentáře

RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
19.2.24Dříve stačilo do tepla jen jezdit a dnes by tam triatlonista pomalu měl bydlet celou zimu, říká Pavel Wohl
6.2.24Mistrovství světa Ironman 70.3 pro rok 2025 míří do Marbelly ve Španělsku
27.1.24Triatlonová komunita není aktuálně úplně kompaktní, rád bych naše prostředí více spojil, říká Petr Soukup
21.1.24Skvělé, že někteří profíci dají nahlédnout, jak trénují, říká Roman Procházka
10.1.24Luxusní kola si své zákazníky vždy najdou, říká mechanik Michal Kohoutek.
21.12.23Mým snem je účast na největším sportovním svátku světa, říká Tereza Zimovjanová
17.12.23Já zastávám názor, že Havaj je Havaj, říká Petr Lukosz
5.12.23Příští sezona bude poslední. Těším se na premiéru IM Hradec Králové, říká Tomáš Bednář
27.11.23Snažíme se kvalifikovat na olympiádu v Paříži 2024, říká Daniel Noah
17.11.23Příští rok se zaměřím na půlky, říká Jan Volár