Luxusní kola si své zákazníky vždy najdou, říká mechanik Michal Kohoutek.

10.01.2024 -
Michal Kohoutek je považován za jednoho z předních pražských cyklomechaniků, specializujícího se na triatlonová kola. Povedli jsme s ním rozhovor na řadu témat, včetně údržby kola, cenových limitů a budoucnosti triatlonových kol. Podrobnosti naleznete v našem článku.
Michale, pracuješ jako cyklistický mechanik s výrazným zaměřením na triatlonisty. Můžeš popsat, v čem se liší práce mechanika pro triatlonisty od práce pro běžné cyklisty?

Je to tak Tomáši, od roku 2021 kdy jsem v Etriatlonu otevřel mojí vlastní dílnu, jsou triatleti moji primární zákazníci. Práce pro ně se od běžných cyklistů asi moc neliší, je to o tom jaký si nastavíš cíle pro práci jako takovou. Určitě je rozdíl, když máš ve stojanu triatlonový speciál za stovky tisíc nebo obyč bajka za nižší desítky tisíc. Triatlonky jsou často složitý a specifický kola a myslím si, že zákazníci s těmito koly očekávají výsledek práce adekvátní tomu jak drahé kolo si pořídili :-) ale já nedělám rozdíly v tom jaké kolo servisuji, dobře odvedenou práci si zaslouží i běžné kolo. Zásadní je, aby práce byla udělaná včas a kolo odjelo z dílny čisté a 100%ně připravené jak na závody, tak na trénink.

Triatlonová kola se neustále vyvíjejí, od 26palcových výpletů k důrazu na aerodynamiku. Jaký je tvůj názor na současné triatlonové speciály a jaké trendy očekáváš v jejich vývoji v nadcházejících letech?

Sám sebe jsem se nedávno ptal, co bude dál a kam se kola ještě posunou… Upřímně dnes je pro mě standard kolo na kotoučových brzdách s watmetrem, elektronickým řazením, všemožnou integrací hydratace atd. Řekni mi, co víc si můžeš přát? :-) možná jednu věc bych triatlonovým speciálům vytknul a to je často „nadváha“, ta ovšem souvisí s tím co jsem popsal výše a s aerodynamikou o které jsi mluvil, ale zkrátka váha by mohla být lepší. Zásadní upgrade mě nenapadá, ale nějaká ze značek se určitě s něčím vytasí a překvapí nás. Možná triatlonový elektrokolo? :-D

Ceny vrcholných kol dramaticky stouply, některá se cenově vyrovnají střední třídě automobilů. Jak vnímáš tento trend a domníváš se, že ochota investovat do drahých kol bude nadále růst?

Já bych to možná neviděl tak dramaticky, oni ty kola taky nabízej víc technologií než tomu bylo dříve (už jsem psal o kotoučovkách, watmetrech, elektronickém řazení), takže jsme se časem posunuli k lepším kolům a tím pádem i vyšší ceně. Triatlon byl poslední roky na vzestupu a na to ty značky reagovaly, portfolio kol ze kterých se dá vybírat je podle mě slušný na to jak úzce zaměřený je to segment. Navíc zdražení obecně se nás teď dotýká asi ve všem, já teda už delší dobu nezávodím, ale vidím jak se třeba mění výše startovného a ptám se lidí kolik platí za závody a ty ceny jsou neuvěřitelný. Když chce někdo dělat triatlon naplno a dát si pár větších závodů za sezonu, tak to kolo se v tom skoro už ztratí. Myslím si, že jsme aktuálně narazili cenový strop, značky už přistoupili ke zlevňování (například Specialized loni plošně zlevnil nové modely hned na začátku sezony) a spíš se teď projevuje obecná neochota utrácet. Každopádně ty lepší a luxusnější kola s cenama nad 200 tisíc si svoje zákazníky nadále určitě najdou.

Na trhu je široká škála značek kol. Které z nich považuješ za nejlepší a proč?

Jojo, určitě je z čeho vybírat. Tohle je ovšem záludná a těžká otázka, protože kolo je komplexní věc. Než jsem otevřel vlastní dílnu, tak jsem prodával kola skoro 13 let a jednu důležitou věc by si měl uvědomit každý, kdo pořizuje nové kolo. S koupí kola se vážou i nějaké služby, záruky a taky třeba budování vztahu s prodejcem, servisem atd. Pokud někdo kolům nerozumí, měl by si asi nechat poradit ohledně vybavení, velikosti a taky bude potřebovat servisní zázemí. Nejčastěji ke mě chodí kola Canyon, Argon18, Trek, Cervélo a když porovnáš topmodely, tak já tam vlastně až tak velký rozdíly nevidím. Canyon má dneska asi drtivá většina lidí, jsou za příznivou cenu, ale nemůžeš si to na obchodě vyzkoušet a nemáš tam to zázemí prodejny. Upřímně se mi hodně líbí Cervélo P5X, protože má skvěle vymyšlenej kokpit a dobře se skládá do kufru a celkově je to docela pěkný kolo. Ale třeba Canyon Speedmax CFR je designově čistý a líbivý kolo, pár zákazníků ho teď pořídilo a není tomu moc co vytknout. Každopádně je spousta typů a značek kol, který jsem reálně v ruce neměl, takže mě třeba ještě něco překvapí.  

Mnoho lidí zvažuje, kolik peněz investovat do kola. Co bys doporučil osobě s omezeným rozpočtem – koupit sériové kolo nebo nechat si poskládat kolo na míru?

To záleží na situaci. Jelikož sdílím prostor s Petrem v Etriatlonu, tak tohle často řešíme. K Petrovi chodí trénovat lidi, který třeba úplně začínaj a řeší nákup závodního kola. V tuhle chvíli nedoporučujeme pořizovat triatlonku, ale jako první / jediný kolo určitě silničku, kterou víc využiješ pro trénink a je to prostě univerzální kolo na kterym objedeš všechno. Stavby kol na zakázku dávají většinou smysl až u dražších kol, nejlepší je určitě hotová sériovka, ideálně v nějaký slevě, tam je většinou nejlepší poměr ceny a komponentový skladby. Pokud máš hodně omezenej rozpočet, určitě dává smysl kouknout i na bazarovky, ale určitě je dobrý kupovat nějak prověřený kola a to jak z hlediska původu, tak i stavu. Ohledně toho kolik peněz investovat do kola, tak to je čistě individuální. Triatlon má ještě další dvě disciplíny a je to sport náročnej na peníze, takže s tím je potřeba počítat. Ale z mé zkušenosti jde většina lidí postupně směrem vzhůru. Triatlon je pro spoustu lidí droga a když vydrží, tak často na druhou nebo třetí sezonu už kupují nějaký ten topmodel :-)



Jak pečovat o své kolo v případě, že člověk je odkázaný sám na sebe? Uměl bych dát doporučení čtenářům, jak na každodenní bázi o své kolo pečovat a na co si dát pozor? 

První rada, která je zároveň ale složitě proveditelná je, kolo je potřeba umývat a čistit. Hodně lidí bydlí v bytě, kde je to často nereálný, ale když kolo pravidelně čistíš, často si i jako lajk můžeš všimnout drobných defektů typu proříznutý plášť, rozšklebený článek řetězu, povolený šroub / upínák, případně nějaká vůle v ložiscích, nebo naopak ložiska, který se netočí. Něco si můžeš vyřešit sám a na něco musíš do servisu, ale budeš mít přehled. Takže čistit celkově, promazávat řetěz, kontrolovat tlaky v pláštích a před jízdou si zkontrolovat jestli jsou dotažený kola a jestli brzdí brzdy. Možná by ses divil, ale často se stává, že maj lidi povolený pevný osy a pak se diví, že jim pořád škrtá kotouč a neřadí přehazovačka :-) nakonec je potřeba pravidelně měnit komponenty podléhající opotřebení, tzn. řetěz, brzdový destičky, lanka, bovdeny, pláště. V závislosti na tom jaký máš na kole komponenty je dobrý stanovit nějaký pravidelný návštěvy v servisu a i kdyby se neměl dělat nějakej velkej servis, tak aspoň pravidelně měnit řetěz. Každopádně aspoň jednou za rok je dobrý se v servisu ukázat v každém případě.

Které je tvé vysněné kolo, které by sis pořídil v případě neomezeného rozpočtu?

Dneska už tyhle ambice nemám, upřímně už na kole moc nejezdím a topový kola mam na dílně každej den :-) jsem strašně rád, že mi zákazníci (často spíš už kamarádi) svěřují do péče jejich vysněný kola a není tak nouze o kvalitní materiál. Každý kolo po servisu projedu a často se stává, že když skládám kolo na zakázku, nebo kolo z krabice, tak jsem první kdo na něm jede, což je privilegium, kterého si vážím. Ale abych ti aspoň trochu odpověděl, tak dva roky zpátky jsem si udělal radost a postavil jsem si retro MTB od Morati. Morati je už zaniklá česká značka, která svého času byla světovým lídrem ve zpracování titanu. V dobách kdy jsem se proháněl po cyklokrosových tratích byly rámy a kola od Morati snem asi každýho závodníka a to nejen tady u nás. No a já jsem si ten sen splnil o 20 let později. Chvíli jsem na něm jezdil a teď dělá parádu na zdi. Neomezený rozpočet nebyl třeba, ale na nějaký komponenty jsem čekal dlouhou dobu, než se objevili někde na bazaru v pěkným stavu, takže celkově z toho kola mam velkou radost a časem ho asi obléknu do čistě dobových komponentů… https://www.kolonazakazku.cz/1397/morati-hc-1-1/

kontakt: https://cyklo-kohoutek.cz/kontakt/

CYKLO Kohoutek
ič: 00753807
Michal Kohoutek
mob.: + 420 602 573 612

info@cyklo-kohoutek.cz


Hodnocení:
Přečteno 658x
RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
2.3.24McKenna a Sodaro ovládli Ironman Nový Zéland
19.2.24Dříve stačilo do tepla jen jezdit a dnes by tam triatlonista pomalu měl bydlet celou zimu, říká Pavel Wohl
6.2.24Mistrovství světa Ironman 70.3 pro rok 2025 míří do Marbelly ve Španělsku
27.1.24Triatlonová komunita není aktuálně úplně kompaktní, rád bych naše prostředí více spojil, říká Petr Soukup
21.1.24Skvělé, že někteří profíci dají nahlédnout, jak trénují, říká Roman Procházka
10.1.24Luxusní kola si své zákazníky vždy najdou, říká mechanik Michal Kohoutek.
21.12.23Mým snem je účast na největším sportovním svátku světa, říká Tereza Zimovjanová
17.12.23Já zastávám názor, že Havaj je Havaj, říká Petr Lukosz
5.12.23Příští sezona bude poslední. Těším se na premiéru IM Hradec Králové, říká Tomáš Bednář
27.11.23Snažíme se kvalifikovat na olympiádu v Paříži 2024, říká Daniel Noah