“Štěrkolet“, dobrá volba (nejen) pro podzimní švihy

28.11.2019 -
Obojživelník s názvem gravel bike již pár měsíců brázdí silnice a terény. Cyklističtí rebelové v něm vidí nový závan v trochu zatuchlých vodách silniční cyklistiky. Možná proto, že tato varianta silničního kola nabízí komplexnější možnosti jízdy a volby terénu. Takže se tu zjevil gravel "štěrkolet"



…mnozí říkají „vytuněná “cyklokroska“


Takže pojďme se na gravel nebo také “vytuněnou krosku“ podívat. Prostě jiná geometrie rámu, kotoučové brzdy a další pozitivní vychytávky, ke kterým se jistě dostaneme dávají tomuto kolu široké možnosti jízdy. Podívejme se na to prakticky, stav většiny silnic v Čechách je dost zlý, tzv. pěkných asfaltů je jak šafránu. Nedej Bože, když přijde třeskutá zima, která se na tomto stavu podepíše, tak klasická silnička trpí. Pak je tento "štěrkolet" skutečně ideální volba, na šotolinové cestě sviští hladce jako po asfaltové silnici je jistým symbolem volnosti a svobody zvoleného terénu. Samozřejmě není to bike, ale…


Gravel vám dává křídla 

Docela podobně zní slogan oblíbeného energetického nápoje a proto je jistě zajímavý pohled bikové legendy, která v barvách této značky jezdí. Řeč je o cyklistickém rebelovi, bikové legendě Michalovi Márošovi (Red Bull rider). „No to si narazila na toho pravého silničáře. Já na silnici momentálně vyrážím tak dvakrát do roka. Od té doby co je provoz stále hustější, tak dávám přednost lesu a horám. Nicméně s gravel bikem věřím, že to může být legrace. Nevnímám to jako nový trend a módu, ale jako nový způsob jak si rozšířit cyklo život“, říká Michal


A jak to vidí mistři ?…to vypadá, že se snad domluvili 


Martin Vítek, bývalý triatlonista (majitel LBS sport)

Nemyslím si, že je to módní záležitost. Gravel, prostě vyladěné cyklokrosové kolo, na silnici je doma a stejně tak i v lehkém terénu, na šotolině nezaostává. Cyklistka není svázána jen asfaltem. Když ho nebaví tupě šlapat do pedálu odbočí na pěšinku v lese nebo štěrkovku kde najednou gravel dostane úplně nový rozměr. Nejlepší na gravelu je asi ta volnost, kterou tohle kolo nabízí“, říká Martin.


Michal Prokop, cyklista, reprezentant v BMX a MTB, trojnásobný mistra světa, dvojnásobný mistra Evropy a vítěz Světového poháru z let 2004 a 2006 ve fourcrossu ( sjezdová disciplína MTB ). V roce 2006 zvítězil v anketě Král cyklistiky. Po zařazení BMX do programu Olympijských her 2008 v Pekingu byl pokládán za adepta na medaili. „Gravel bike je pro mě synonymum zábavy. Je to v podstatě univerzál, který může mít ve své garáži jakýkoliv cyklista. Nemyslím si, že je to módní záležitost. Gravel bike se lehce stane vaším životním stylem a dostatečně zastoupí několik kol. Kolo neuvěřitelně letí v terénu, na šotolině a i na silnici moc nezaostává. Člověk není svázaný jen asfaltem. Když ho nebaví tupě šlapat do pedálu odbočí na pěšinku v lese nebo štěrkovku kde najednou gravel dostane úplně nový rozměr. Nejlepší na gravelu je asi ta volnost, kterou tohle kolo nabízí. Od té doby co mám gravela na mou silničku a XC bike sedlo dost prachu “, říká Michal.




Kdo je kdo? Co je gravel a silnička? 

Gravel, univerzální všestranné kolo jehož konstrukce vychází z klasické silničky (berany, rám kola atd.), ale základním parametrem je upravená geometrie rámu směrem ke komfortu. Rámy jsou většinou vyrobeny z karbonu, ale jsou i ocelové nebo se používá kombinace, kdy je karbonová pouze vidlice. Důvodem vysoký nárok na odolnost a pohodlí. S tím souvisí i (zapletená) bytelnější kola oproti silničním ráfkům. Používají se také širší pláště s vzorkem do lehkého terénu. Stejně tak je to s dalšími komponenty, které byly přebrány z mtb např. kotoučové brzdy a doplňky jako úchyty pro nosiče, brašny, blatníky a více bidonů.


Silnička, kolo určené pouze pro jízdu na silnici. Celkové řešení tomu plně odpovídá. Rám je z lehkého materiálu (většinou karbon případně dural), vyniká nízkou hmotností a vysokou tuhostí. 

Řazení je páčkové umístěné na řidítkách. Řidítka jsou tzv. berany. Kolo je vybaveno úzkými plášti (s duší nebo bez duše) pro dosažení co nejnižšího valivého tření. Tato kola vyniknou na kvalitních asfaltových površích, mimo ně je jízda na nich velmi nepohodlná.


Tedy, zda pro vás silnička byla dosud hezké svezení, tak s gravlem ožijete, řídítka a vidlice odfiltrují všechny drobné nerovnosti a kamínky, máte pocit, že jedete na silničním kole po asfaltu a přitom je to polňačka. 



Takže závěr …

Podtrženo, sečteno. Věřte, že pohled se silničního kola a pocit z rychlosti je skutečně jiný a možnost během chvilky skočit na šotolinovou cestu, protože hold potřebujete volný terén a jízda krajinou je prostě parádní. Gravel vám to umožní.





_____________________________________________________________________________

Reklama:

Hodnocení:
Přečteno 5286x
RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
11.3.24Dominance Ditleva a Lee zahájila éru T100 v Miami
2.3.24McKenna a Sodaro ovládli Ironman Nový Zéland
19.2.24Dříve stačilo do tepla jen jezdit a dnes by tam triatlonista pomalu měl bydlet celou zimu, říká Pavel Wohl
6.2.24Mistrovství světa Ironman 70.3 pro rok 2025 míří do Marbelly ve Španělsku
27.1.24Triatlonová komunita není aktuálně úplně kompaktní, rád bych naše prostředí více spojil, říká Petr Soukup
21.1.24Skvělé, že někteří profíci dají nahlédnout, jak trénují, říká Roman Procházka
10.1.24Luxusní kola si své zákazníky vždy najdou, říká mechanik Michal Kohoutek.
21.12.23Mým snem je účast na největším sportovním svátku světa, říká Tereza Zimovjanová
17.12.23Já zastávám názor, že Havaj je Havaj, říká Petr Lukosz
5.12.23Příští sezona bude poslední. Těším se na premiéru IM Hradec Králové, říká Tomáš Bednář