Jak na chřipku?

5.12.2009 -
Oslovili jsem odborníka na výživu Petra Nováka, který sportovcům radí, jak předcházet virovým onemocněním. V rozhovoru přináší řadu praktických rad a informací a háj očkování proti chřipce.

Každoročně v našich klimatických podmínkách se sportovci snaží předcházet různým virovým onemocněním v zimních měsících, myslíte, že se dá přežít zima bez nemoci?
1/ V první řadě chřipka je virové onemocnění, kdežto ostatní NHCD (nemoci horních cest dýchacích) jsou obvykle bakteriálního původu, čili nejsou virové jako chřipka. Je v tom velký rozdíl, mimochodem i v reakci organismu na sportovní zátěž a současný průběh infekce. Zima se bez nemoci dá přežít. Je to otázka systémového přístupu k řešení problému. Čili řešit problém všemi dostupnými prostředky.
2/ Zvažte, jestli nutně musíte trénovat v zimě venku, zejména sporty patřící do kategorie letních. Naběhat nebo najezdit kilometry na Kanárech je o něčem jiném, než o jejich absolvování v ČR v nízkých teplotách. Trénink v nízké teplotě je silně stresující a může navodit stresové přetrénování i další zdravotní rizika. Pokud to jde, je vhodné trénovat uvnitř.
3/ Venku i mimo sport se pohybujte přiměřeně oblečení, ale hlavně v rukavicích, čepici a s teplými ponožkami. Je to zdánlivě zbytečné, ale velmi funkční.
4/ Když onemocníte, měli byste se doléčit, což jsou obecně asi dva týdny po skončení pracovní neschopnosti, kdy byste ještě neměli trénovat.
5/ Zásadně nemoci „nepřecházet“ nebo v nich netrénovat. Riziko trvalého zdravotního poškození.

Jaká je podle vašeho názoru nejlepší prevence proti chřipce?
Na konci letního období si ohlídejte, kdy začíná očkování proti chřipce (září až říjen) a nechte se co nejdříve očkovat v době, kdy jste zdravotně v pořádku (bez infekce z nachlazení apod.).

Jaké výživové doplňky je vhodné brát na posílení imunity? Je to kolostrum, echinacea, česnek nebo jiné...
1/ Doporučuji začít bakteriálními lyzáty. Nejdéle jsou známé pod původní značkou SEVAK, dělá je pod různými názvy více firem, jsou běžně v lékárně. Některé jsou na lékařský předpis, ty jsou účinnější, ale i ty volně prodejné jsou funkční. Berou se asi měsíc a efekt přetrvává další dva měsíce.
2/ Po jejich skončení je vhodné brát 1 – 2 měsíce kolostrum, déle ne. Potom je pauza asi 1 – 2 měsíce a opět brát 1 – 2 měsíce. Lepší jsou intenzivní kratší kúry s vyššími dávkami. Nesmí se brát společně s bakteriálními lyzáty (kolostrum blokuje jejich vstřebávání). Kolostrum je vhodné i při tréninku cucat tablety nebo je rozmixovat do tréninkového nápoje. Zajišťují okamžitou imunitu proti „nadýchaným“ bakteriím, můžete jej používat i během dne při pohybu v infekčním prostředí. Tablety se mohou nechat pomalu rozpouštět až několik hodin v ústech, například mezi dásní a tváří, funguje to, dá se s tím i spát.
3/ Celoročně je vhodné brát beta-glukany (typy 1-3 a 1-6, nezaměňovat s 1-4 beta glukany, ty jsou na snižování cholesterolu). Jsou velmi účinné. Zdroj beta-glukanů z hlívy nebo jiných hub musí být ve formě extraktu, nikoliv pouze sušených mletých hub (jsou nestravitelné a beta-glukany jsou špatně dostupné). Jestli je to extrakt nebo pouze mletá houba by mělo být uvedeno na etiketě výrobku.
4/ Echinacea je vhodná, je ve srovnání s beta-glukany přibližně 10 x méně účinná.
5/ Celoročně je vhodné brát Glutamin, ve dnech zátěže hlavně před a po tréninku, ve dnech volna hlavně před spaním.
6/ Celoročně jsou vhodné oligosacharidy, nejúčinnější z dostupných jsou galaktooligosacharidy (GOS), komerční výrobek v tabletách ImuniGOS, jsou přibližně 10 x účinnější než fruktooligosacharidy (FOS), komerční výrobek v prášku Bifi-Max.
7/ Rovněž se doporučuje zinek (ten je u sportovců všeobecně velmi vhodný i pro regeneraci).
8/ Cibule a česnek se sice doporučuje, ale účinnou složkou jsou allylsulfidy, což jsou ony typicky páchnoucí látky. V sušených cibulích, granulích nebo tabletách je jich méně. Požívání cibule a česneku si dohodněte s okolím, allylsulfidy se z organismu vylučují kůží a plícemi až 24 hodin po požití. Kdo jí cibuli, nechodí k němu lékař, kdo jí česnek, nechodí k němu nikdo.
9/ Berte denní dávku vitamínů v tabletách. Na přirozenou stravu se nespoléhejte, u sportovců se doplňují velmi obtížně přirozenou stravou.
10/ Můžete brát i další výrobky na imunitu z bylin. Obvykle jsou funkční s různou účinností.


Můžeme tělu vypomáhat v boji s viry i obyčejným jídlem? Co byste doporučil zařadit do jídelničku v zimních měsících?
1/ Spíše co nevynechávat. Nevynechávat maso a živočišné složky, jejich nedostatek snižuje imunitu. Zvýšit příjem ovocných a zeleninových šťáv.

Když už sportovec onemocní dejme tomu chřipkou, jak urychlit průběh léčby?

Kolostrum, beta-glukany, glutamin, vitamíny, na horní hranici dávek. Rozhodně neurychlovat dobu rekonvalescence bez zátěže.

Jaký je váš názor na prasečí chřipku?
Nejsem virolog ani epidemiolog. Podle informací to je lehčí typ chřipky s rizikem zmutování do horšího typu během doby. Pokud budete mít šanci se dát očkovat, neváhal bych. Koho zastihne chřipka oslabeného z jiných příčin, může mít potíže.

Chtěl by jste něco dodat závěrem?
Bohužel znám ve svém okolí několik lidí, kteří záměrně přechodili chřipku, angínu, bronchitidu a mají z toho celoživotní zdravotní následky. Typicky jedná obětavá osoba, která v placené funkci v TJ měla pocit, že bez ní se to ten týden neobejde a chodila s chřipkou do práce a vést oddíl. Celoživotní následek nepřetržité neodstranitelné hučení v uchu z ní udělalo psychickou trosku s invalidním důchodem. Častým následkem přechozené angíny jsou srdeční vady, u bronchitid zápaly plic se srůstem. Je to sice hezké nenechat se očkovat, jeden až dva týdny promarodit zejména před svátky a při tom si upéct na Vánoce a podobně. To mi nevadí. Ale že roznáší infekci dále a celoživotní následky a léčení mají za následek celkově vysoké odvody (i moje) na zdravotní a sociální pojištění, to mi na těchto jedincích vadí a rozhodně je potom nelituji. Pohled na čtyřicetiletého chlapa, který několik let seděl ve vedlejší kanceláři, a po přechozeném zápalu plic se pomalu plíží na poštu pro invalidní důchod a opírá se při tom o zeď není zrovna optimistický.

Hodnocení:
Přečteno 4101x

Komentáře

... naočkovat .. Reagovat
Samá chemie... Reagovat
raději přemýšlet Reagovat
Re: raději přemýšlet Reagovat
Chorý Reagovat
Re: Chorý Reagovat
Re: Re: Chorý Reagovat
na imunitu curenzym Reagovat
Wobenzym je hnus Reagovat
Re: Wobenzym je hnus Reagovat
ještě jednou Reagovat
astmatik tez muze curenzym Reagovat
Curenzym Reagovat
Dobrá zušenost Reagovat
RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
22.2.18Atmosféru umocňovala dýmající Etna v pozadí, říká Marek Rauchfuss
19.2.18Petr Vabroušek ovládl závod Ultraman na Floridě
17.2.18MEDAILOVÁ ERUPCE NA ETNĚ! TRIATLONISTÉ VEZOU ZE ZIMNÍHO MISTROVSTVÍ EVROPY STŘÍBRO A BRONZ
15.2.18Těším se, až nebudu odhánět formu a prodám ji na závodech, říká Jan Čelůstka
13.2.18Staré pověsti triatlonové - Cesta železných mužů
12.2.18Souhrn prvních letošních závodů
8.2.18Trať cyklistiky byla těžká, ale krásná, říká David Jílek po ISRAMAN Eilat
6.2.187 rybníků - závod swimrun
6.2.18Staré pověsti triatlonové - Přední Hluboká
4.2.18Jaká data měří Garmin Vector 3 Double a jaká Garmin Vector 3 Single?