Námahová zlomenina, běžecká zlomenina, stres fraktura

20.03.2013 -
Námahová zlomenina, zlomenina z přetížení, pochodová zlomenina, běžecká zlomenina, stres fraktura , únavová zlomenina to vše jsou synonyma obávané a tajemné diagnózy.

Správný termín, který by měl být používán a nejlépe vystihuje v anglosaské literatuře používaný termín stress fracture, je zlomenina z přetížení. Stres obecně je stav, se kterým se určitý jedinec nebo jeho orgán nemůže vyrovnat vlastními kompenzačními mechanismy. To znamená, že to co jedni pociťují jako nepřiměřenou fyzickou nebo i duševní, zátěž, je pro druhého zcela běžná situace všedního dne. Na působení stresu, zátěže, zatížení, se můžeme připravit neboli trénovat. Z uvedeného vyplívá, že i sport je stresovým činitelem a to v pozitivním slova smyslu, pokud používáme správné tréninkové metody. Jinak může vést k poškození tkání, orgánů i celého organismu.

Kost je orgánem lidského těla, tvoří kostru neboli skelet. Tento mohutný orgán je neustále aktivní a můžeme si jej představit jako staveniště, kde probíhají neustále přestavbové práce podle potřeb organismu . Zjednodušeně existují buňky které odbourávají to co je poškozené nebo nefunkční a druhé buňky které dostavují hmotu tam , kde je nejvíce třeba. Za rok se zcela obmění 2 - 10% skeletu.  Kost se přizpůsobuje zatížení, kterému je vystavena, pokud toto nepřesáhne její možnosti. Vnitřní struktura kosti je tvořena trámčinou a obvodová kost je tvrdá a kompaktní. Vše je vytvořeno tak aby s minimem stavebního materialu sneslo maximum našich požadavků. Adaptace neboli remodelace vyžaduje vždy určitý čas.

Faktory, které ovlivňují vznik zlomeniny z přetížení jsou tedy:

Množství zatížení – váha těla, kilometráž, rychlost,

Čas po který zatížení působí

Čas nutný na adaptaci – odpočinek mezi fázemi zátěže

Místo kde zlomenina vznikne je pak charakteristické pro činnost, kterou provozujeme. U vojáků základní služby, vystavených dlouhým pochodům vznikají často fraktury v oblasti záprstních kůstek . U běžců vznikají nejčastěji fraktury v oblasti lýtkové kosti nebo holenní kosti a  u žen-běžkyň na dlouhé tratě jsou známy fraktury v oblasti krčku stehenní kosti. U běžců na lyžích , fotbalistů, hokejistů, vznikají fraktury v oblasti ramének stydkých kostí atd.

Zlomenina z přetížení není svými příznaky srovnatelná s klasickou zlomeninou vzniklou přetížením v krátkém čase neboli úrazovým mechanismem. Nutnou podmínkou je, aby nadměrná zátěž působila delší dobu. Můžeme si představit ocelový drát který ohýbáme pravidelně po delší dobu ve stejném místě, do určité doby pruží jako kost a pak se v určitém místě oslabí, později praskne. Kost je živý mechanismus a proto místo, ve kterém dojde k většímu poškození vnitřní struktury začne bolet.  Jedná se o mikroskopické narušení trámečků a spojujících lamel kosti a stále probíhající pečlivá přestavba již nestačí zachraňovat napáchané škody. Spustí se SOS systém, který začne tvořit kost chaoticky aby zachránil co se dá. Chaoticky vytvořená kost neboli svalek se po zhruba 3 týdnech od vzniku bolestí dá prokázat na rentgenovém snímku. Kost tedy nepraská jak jsme zvyklí u běžné úrazové zlomeniny, ale je v určitém typickém místě značně poškozená , její pevnost klesá a zároveň probíhají hojivé procesy. Pokud stav přetížení nadále trvá, svalek nabývá větších rozměrů a může dojít až k zlomenině klasické, právě ve svalku při minimálním násilí- například doskoku, odrazu apod. Většinou  je stav tak bolestivý, že vyřadí postiženého z pohybové aktivity.

V odborné literatuře není věnováno zlomeninám z přetížení příliš pozornosti. Je zřejmé, že mnoho případů je léčeno pod jinou diagnosou nebo unikne léčbě vůbec. Onemocnění naštěstí můžeme označit jako tzv. „self limiting “, což znamená, že po určité době vyřadí postiženého z aktivity a pokud má dostatečný čas, tak se zhojí samo. Obtíže mohou nastat u sportovců, kteří se znovu a znovu pokouší dostat do treninku  a neumožní přestavbovým změnám dokončit hojivý proces. Bohužel se jedná o většinu z nás, částečně závislých na svojí treninkové dávce. Pokud se na onemocnění myslí od prvopočátku je doba nutná k zhojení 3 týdny. Pokud se ale stav udržuje delší dobu je někdy nutno obětovat celou jednu sezonu vyhojení námahové fraktury. Případně, při definitivním prasknutí, je nutno končetinu fixovat.

Onemocnění nás tedy může vyřadit od 3 týdnů do 9 měsíců.

Důležité známky onemocnění:

1. bolest v typickém místě

U běžců: 10 cm nad hrotem zevního kotníku, bolest v třísle, bolest na vnitřní straně holenní kosti 10-15 cm nad vnitřním kotníkem a v bérci- může začínat jako periostitida – což je subakutní zánět šlachových úponů na okostici holenní kosti ( lidově tzv. Okostice).

Častěji u běžkyň pak bolest na vnitřním stehně promítající se po kosti až do kolene – přetížení v obl. krčku stehenní kosti.

U chodců: pod hlavičkami druhé až čtvrté záprstní kosti – často se svádí na příčnou klenbu.

U fotbalistů a hokejistů: v obl. třísla a stydké kosti v třísle.

Bolest se stupňuje námahou. Po odpočinku může na nějakou dobu i vymizet, později se intervaly zkracují a bolest je někdy i v klidu.

2. Otok v typickém místě - přichází až později a může být zaměněn za projev například zánětu šlach.

3. kulhání po zátěži, někdy donutí přerušit trenink.

4. nález na rentgenu je normální. Známky fraktury z přetížení se objevují až se vytvoří větší svalek tvořený chaoticky uspořádanou kostí, což zabere 3 týdny až měsíc a i pak vyžaduje zkušené oko lékaře.

5. pozitivní a spolehlivá je scintigrafie kostí, která je poměrně drahým a ne vždy dostupným vyšetřením U registrovaných sportovců bychom neměli s tímto vyšetřením váhat. U rekreačních sportovců můžeme vycházet z klinického nálezu, protože několikatýdenní klid není takovou ztrátou.

V době léčení - což je absolutní stop v činnosti, která je příčinnou přetížení, se můžeme věnovat doplňkovým sportům, které nezatěžují příslušné poškozené místo kosti. Rozhodujeme se individualně případ od případu. Volíme také doplňkovou léčbu celkovou – enzymoterapii, vitaminoterapii, vyvážený stravovací režim s dostatkem kalcia. Na chronické obtíže pak prohřívání, vodoléčbu, případně ve speciálních rehabilitačních ústavech- ultrazvukem potencované hojení- pozor nejedná se o běžný ultrazvuk. Při návratu do treninku začínáme s kratšími vzdálenostmi , zhruba poloviční kilometráž než před vznikem problémů a nejlépe v dvojfázovém rozložení. Zvyšujeme postupně rychlost i dobu zatížení v souladu s treninkovým plánem, tak aby byla dodržena doba na adaptaci a regeneraci.

Hodnocení:
Přečteno 11686x

Komentáře

Kdy zase začít s trénikem Reagovat
hadoop training in coimbatore Reagovat
hadoop training in coimbatore Reagovat
20160516caihuali Reagovat
Suraj Reagovat
Raawan Reagovat
Suraj Reagovat
packers and movers pune Reagovat
verified5.co.in Reagovat
Suraj Reagovat
Packers and movers Reagovat
Packers and Movers Reagovat
Packers and Movers chennai Reagovat
Packers and Movers in Thane Reagovat
Packers and Movers Hyderabad Reagovat
Female Escorts West Delhi near Hotel picasso naraina Reagovat
Packers and Movers Chennai Reagovat
Rajni Reagovat
Packers and movers Reagovat
Re: Suraj Reagovat
EXPERTMOVINGS.COM Reagovat
packers and movers Reagovat
Suraj Reagovat
http://www.raybansunglassesdiscount.com/ Reagovat
Raawan Reagovat
Re: Raawan Reagovat
MANM0HAN Reagovat
bangalorelocal Reagovat
Packers and movers Reagovat
Packers and movers Reagovat
cc Reagovat
Expert Moving with us Reagovat
movingsolution7.in Reagovat
http://www.air-max2015.org/ Reagovat
Ravikant Shastri ji Reagovat
Packers And Movers Bangalore | Affordable Household Shifting Reagovat
Packers and Movers Panchkula Reagovat
Packers and Movers Navi Mumbai Reagovat
packers and movers in Bangalore Reagovat
Re: Packers And Movers Bangalore | Affordable Household Shifting Reagovat
packers and movers in Bangalore Reagovat
Packers and Movers Gurgaon Reagovat
Re: Packers And Movers Bangalore | Affordable Household Shifting Reagovat
Re: Packers And Movers Bangalore | Affordable Household Shifting Reagovat
verified5.co.in Reagovat
Packers and Movers Ludhiana Reagovat
Re: Packers And Movers Bangalore | Affordable Household Shifting Reagovat
Packers and movers in Mumbai Reagovat
Packers and Movers Thane Reagovat
Rajni Reagovat
de Reagovat
http://www.air-max2015.org/ Reagovat
Rajat Reagovat
Re: Suraj Reagovat
Re: Re: Suraj Reagovat
Igor Reagovat
ts epass status 2016-17 Reagovat
Buy Rakhi Online Reagovat
melbahenry Reagovat
Re: melbahenry Reagovat
Send Rakhi to India Reagovat
packers and movers in new delhi ncr Reagovat
packers and movers in new delhi ncr Reagovat
Vashikaran Specialist in Delhi Reagovat
hxmyh Reagovat
Re: hxmyh Reagovat
good Reagovat
cc Reagovat
Vashikaran specialist in gurgaon Reagovat
Packers and Movers Chandigarh Reagovat
Re: Packers and Movers Chandigarh Reagovat
Packers and Movers Panchkula Reagovat
Packers and Movers Panchkula Reagovat
Re: melbahenry Reagovat
zhuo Reagovat
charan Reagovat
clibin Reagovat
Packers and Movers Reagovat
charan Reagovat
Barry Reagovat
Mananbir Reagovat
Mananbir Reagovat
zwow Reagovat
SAS Training Reagovat
SAS Training Reagovat
Packers and Movers chennai Reagovat
Packers and Movers Mumbai Reagovat
Packers and Movers Chandigarh Reagovat
Re: Packers and Movers Chandigarh Reagovat
Packers and Movers Gurgaon Reagovat
Packers and Movers Jaipur Reagovat
Re: Packers And Movers Bangalore | Affordable Household Shifting Reagovat
Re: Packers And Movers Bangalore | Affordable Household Shifting Reagovat
Packers and Movers Nashik Reagovat
Packers and Movers in Thane Reagovat
Packers and Movers in Thane Reagovat
Packers and Movers in Ghaziabad Reagovat
Packers and Movers in Jaipur Reagovat
Re: Packers And Movers Bangalore | Affordable Household Shifting Reagovat
adidas nmd Reagovat
Packers and Movers Ludhiana Reagovat
John Reagovat
Astrologer shandekeyji Reagovat
john Reagovat
john Reagovat
Narender Reagovat
Narender Reagovat
Narender Reagovat
melbahenry Reagovat
good post Reagovat
MANM0HAN Reagovat
MANM0HAN Reagovat
movingsolution7.in Reagovat
MOHAN Reagovat
man Reagovat
Phen24 Reagovat
packers and movers pune Reagovat
packers and movers pune Reagovat
sdfds Reagovat
movingsolution7 Reagovat
Packers and movers in Mumbai Reagovat
Packers and movers in Mumbai Reagovat
Packers and movers in Gorakhpur Reagovat
Packers and Movers Gurgaon Reagovat
Packers and Movers Gurgaon Reagovat
Ravikant Shastri ji Reagovat
Rk Swami Ji Reagovat
Ak Shastri ji Reagovat
seosafe.blogspot.in Reagovat
Packers and Movers Hyderabad Reagovat
Packers and Movers Hyderabad Reagovat
Abhishek Reagovat
chenlina Reagovat
chenlina Reagovat
Female Escorts West Delhi near Hotel picasso naraina Reagovat
good post Reagovat
Packers and Movers Chennai Reagovat
manmohan Reagovat
packers and movers Reagovat
packers and movers Reagovat
packers and movers Reagovat
packers and movers Reagovat
Ashok Reagovat
شركة تنظيف خزانات بالمدينة المنورة Reagovat
شركة نقل عفش بالدمام Reagovat
شركة نقل اثاث بالدمام Reagovat
شركة نقل اثاث بالجبيل Reagovat
شركة نقل اثاث بالرياض Reagovat
شركة نقل عفش بالمدينة المنورة Reagovat
شركة نقل اثاث بالقطيف Reagovat
شركة نقل عفش بالطائف Reagovat
lzm Reagovat
alfalah12345 Reagovat
Rajesh Reagovat
alsiha Reagovat
Rajni Reagovat
Rajni Reagovat
bertcarl1987 Reagovat
verified5 Reagovat
RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
23.3.17Challenge Šamorín pro všechny triatlonisty
22.3.17Plavání je skvělá zábava a regenerace, říká nadějná běžkyně Lily Bell
20.3.17Vše závisí na aktuální formě, říká Filip Ospalý ohledně dalších startů
17.3.17Trénink představivosti vyžaduje motivaci a odevzdání
16.3.17Vloni mě předběhla Caroline Steffen, letos jsem utekla já jí, říká Radka Kahlefeldt
15.3.17Zimní triatlon na Pradědu je jedinečný zážitek, říká Tomáš Jurkovič
13.3.17Nejdůležitější slovo měla rodina, říká Honza Wainer o svém návratu do závodů
6.3.17Těším se na další životní etapu, říká Jitka Rudolfová
4.3.17Jak si vedlo trio českých reprezentantů na prvním závodě MS ITU v Abu Dhabi
1.3.17Těším se, až se zase rozběhnu, říká Pavlína Švadlenková